Skip to main content

Te gast

De enthousiaste en leergierige leerlingen, van klas 7a, b èn c van basisschool de Mijlpaal in Amsterdam, lopen bij binnenkomst meteen op de met slavernij verbonden artikelen af. Net als sommige ouders trouwens. Ze herkennen het gedroogde suikerriet. De educatiekoffer van Maria zal gedurende de drie gastlessen in november een trekpleister zijn. Luisteren is één ding, maar voelen, kijken, proeven en meezingen, verrijken de beleving.

Docent en Stichtingsdirecteur Maria wordt vergezeld door bestuursleden van Stichting Stil Verleden: Mieke Groen en Gerda Havertong, die in Sesamstraat speelt. Gerda zal met de leerlingen het Surinaamse kinderliedje Pinji,Pinji Kasi zingen. (https://youtu.be/gDubXq43RPA). Dit hoort bij een ‘aanraakspel’ dat tijdens de slavernij op de plantages gespeeld werd.

Mieke is in Geuzenveld opgegroeid, waar veel mensen uit andere culturen kwamen wonen. In de klas zitten ook kinderen vanuit verschillende culturen. Cultuur is hoe je woont, werkt en leeft en dat heeft te maken met waar je vandaan komt. Maria en Gerda zijn in Suriname geboren, een ander land met een andere cultuur, maar we zijn vriendinnen geworden en kunnen goed samen werken, vertelt Mieke.

Groepsleerkrachten Amber, Marjon en Tamar stellen op hun beurt de leerlingen uit hun respectievelijk klassen voor.

 

Maria begint de lessen met het verhaal over haar jeugd in Paramaribo en dat van haar ouders. Zij spraken nooit over slavernij. Ze zeiden “kijk de wereld in”. Daarna volgt het verhaal over de slavernij; die van vroeger en die van nu. Nadat de leerlingen duidelijk hebben wat slavernij betekent, maken ze briefjes met wensen voor kinderen die nu in slavernij leven. De briefjes worden in een zelfgemaakte wensboom gehangen.

 

Stichting Stil Verleden dankt de leerkrachten die haar uitnodigde om de leerlingen meer inzicht te geven in de (koloniale) geschiedenis en de actualiteit van de slavernij.

 

Zie ook: https://www2.askoscholen.nl/scholen/mijlpaal/nieuws/Paginas/Slavernij-les-in-groep-7.aspx

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *