Skip to main content

Scholenproject Nederlandse & Amerikaanse slavernij, week 4

Het project voerde MiraKa dinsdag 26 maart naar Nijverdal, naar CSG Reggesteyn,  en woensdag 27 naar het  Wessel Gansfort College in Groningen. 

In Nijverdal trof ik een prettige school, waar de docent voor het eten even stilte vroeg om te bidden. Wat ‘n rust, goed om te zien. Respect! MiraKa was op het Reggesteyn te gast bij 2e jaars VWO leerlingen. De presentatie was degelijk voorbereid door een toegewijd docent. De koele, fel schitterende zon verstoorde de PowerPoint, maar dat werd door een verhuizing naar het muzieklokaal elegant opgelost. De leerlingen dachten mee bij de vragen en stellingen, ze waren sowieso aandachtig. Fijn te zien dat het slavernijverhaal door de beeldende aanpak meer ging leven voor deze 2e jaars.

In Groningen troffen  mijn Reinwardt-stagiair en ik op het Wessel Gansfort  College 29 VWO-5 leerlingen en hun bevlogen, jonge geschiedenisdocent. Het enthousiasme van de scholieren was voelbaar; ze hadden duidelijk zin in de presentatie. Thee en koek zorgden voor een bijna huiselijke sfeer. De discussie kwam goed op gang. Obama werd genoemd als voorbeeld van hoe de afschaffing van de slavernij tot gelijkheid leidde. Al is dit niet altijd zo, merkte men op. Er is nog genoeg werk aan de winkel. De mensheid moet zich bewust worden van verschillen. Vaak wordt er onbewust gereageerd, wat kan leiden tot ongelijkheid en discriminatie. Mooi om getuige te mogen zijn van de meningsvorming van deze jongeren. De presentatie werd afgesloten met 2 smaken die symbolisch de positieve en negatieve ontwikkelingen kenschetsen; het proeven van suikerriet en bitterkruid (kwasi bita). Blij met de feedback van deze hekkensluiter – de presentatie was bevlogen en humorvol  – aanvaardden we de lange reis richting Doorn.

Met de twee voornoemde scholen sluiten we het project ‘Nederlandse en Amerikaanse slavernij’ in samenwerking met JAI en NiNsee af.

  • U kunt altijd contact met ons opnemen voor een vervolg.
  • Ook kan MiraKa programma’s op maat vormgeven binnen de leerlijnen Geschiedenis, CKV en Maatschappijleer.
  • Eerdaags starten we met educatieve programma’s rondom slavernij in het Tropenmuseum. U kunt hier met uw school op intekenen. 

 

Fijne Paasdagen of een fijn, lang weekend gewenst!

Maria Reinders-Karg

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *