Skip to main content

Peer to Peer …

Peereductors worden getraind om les te gaan geven over het Nederlands slavernij verleden.

Op 3 en 22 oktober heeft MiraKa Educatie samen met Diversion – bureau voor maatschappelijke innovatie en initiatiefnemer van het project – een training verzorgd voor acht jongeren. de jongeren zullen als peer educators een educatief programma over het slavernijverleden uitvoeren in november en december 2014.  MiraKa Educatie is gevraagd een deel van de training te geven vanwege haar expertise  en ervaring met educatieprojecten met het thema slavernij.

UvA bijzondere collecties, de 3e partner in het project, stelt haar banierententoonstelling over het Nederlands slavernijverleden beschikbaar. De tekst op deze banieren vormt het uitgangspunt voor de lessen.

Natuurlijk is meer kennis nodig en moet bijvoorbeeld ook de link tussen verleden en heden (de erfenis van de slavernij) niet worden vergeten. Er is ook aandacht voor moderne vormen van slavernij.

Belangrijk onderdeel van de training was het zicht op jezelf; op je eigen handelen, drijfveren, motivatie en achtergrond. En natuurlijk het bespreken en oefenen van diverse lessituaties en mogelijke reacties van de leerlingen. De peer educators hebben elk een pitch  gegeven waarbij ze hun eigen verhaal vertelden. Leerzaam, kwetsbaar ook, omdat het zo persoonlijk is. De verhalen hebben ook bij MiraKa Educatie een onuitwisbare indruk achter gelaten. Petje of voor deze jongeren. Sommige van hen zijn al ervaren peer educators, maar er waren ook een aantal jongeren die met dit project als peer educator beginnen.

     

We wensen de peer educators heel veel succes met de uitvoering van het project en wellicht komt MiraKa Educatie nog een kijkje nemen!

Voor meer foto’s van de training kijk op de facebook pagina van Slavernij Educatie.

diversion, educatie, jongeren, slavernij